نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده

نمودار تعدیل شده با تعدیل نشده چه تفاوتی دارد؟

در صورتی که مقاله‌های قبل‌تر در خصوص تحلیل تکنیکال را خوانده باشید، متوجه شده‌اید که تحلیل تکنیکال برای روانشناسی رفتار نمودار سهم در آینده و تشخیص نقاط حمایت و مقاومت یا به نوعی سیگنال خریدوفروش، از اهمیت بالایی برخوردارند. در همین راستا قصد داریم در این مقاله به یک مفهوم مهم در حوزه تحلیل تکنیکال یعنی نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده بپردازیم. در ادامه به تفاوت‌های این دو نمودار در تحلیل تکنیکال هم خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با نمودارهای تعدیل شده و نشده در ابزار بورس با این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت بین نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده چیست؟

در ابتدا باید توجه داشته باشید که در تحلیل تکنیکال ما دو نوع نمودار قیمتی داریم، یکی نمودار تعدیل شده و دیگری نمودار تعدیل نشده است. برای شناخت نمدارها تعدیل شده باید بدایند زمانی که در نمودار یک سهم علاوه بر جزئیات تکنیکالی، از عوامل تحلیل بنیادی هم استفاده شود، به آن نمودار، نمودار تعدیل شده گفته می‌شود. این عوامل بنیادی می‌تواند مانند افزایش سرمایه، تقسیم سود نقدی و … باشد. بر خلاف این تعریف اگر نمودار سهم فقط از عوامل تکنیکالی مدنظر باشد، و جزئیاتی از حوزه بنیادی در نمودار وجود نداشته باشد این نمودار، نمودار تعدیل نشده است.

با توجه به این تعاریف حتماً این سؤال در ذهن شما ایجاد خواهد شد که در این میان کدام یک از این نمودارها به منظور تحلیل و بررسی بهتر هستند و چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ از هر کدام از این نمودارهای باید در کجا استفاده کنیم؟ برای پاسخ به این سؤالات به بخش‌های بعدی توجه نمایید.

همان‌طور که حدس می‌زنید نمودارهای تکنیکالی به خودی خود از نوع تعدیل شده هستند که همین امر موجب می‌شود اطلاعات شفاف و دقیق‌تری در اختیار تحلیل‌گر قرار بگیرد. یکی از اصول تحلیل تکنیکال به این امر اشاره دارد که تمامی نوسانات قیمتی اعم از تقسیم سود و سایر عوامل به نوعی در قیمت تعدیل شده سهم‌ها وجود دارند که برای آشنایی با اصطلاحات بورسی در بخش‌های بعدی به آن‌ها می‌پردازیم.

سود نقدی چیست؟

شرکت‌ها در پایان سال مالی خود جلسه‌ای تحت عنوان مجامع برگزار می‌کنند که در این جلسه مدیران ارشد شرکت حضور دارند که در صورت تمایل سهام‌داران هم اجازه شرکت دارند. در خلال این جلسه سود سالیانه‌ای که توسط شرکت در این یک سال کسب شده مورد محاسبه قرار گرفته و بخش اندکی از این سود به سهامداران تخصیص داده خواهد شد. در این فرآیند باید در نظر داشته باشید که با تقسیم سود بین سهام‌داران ارزش قیمت هر سهم در بازار نیز به اندازه سودی که تقسیم شده، کاهش خواهد یافت.

افزایش سرمایه چیست؟

در اکثر مواقع شرکت‌ها نیاز دارند نقدینگی جدیدی را تأمین کرده تا وضعیت سودآوری خود را بهبود بخشند. در این میان افزایش سرمایه یکی از راه‌های مناسب به‌منظور تأمین منابع مالی برای شرکت‌ها است. مقوله افزایش سرمایه در هر شرکت، با توجه به ساختار و پیچیدگی‌های آن شرکت می‌تواند از انواع متفاوتی اجرا شود که در ادامه مقاله به آن‌ها می‌پردازیم. در نظر داشته باشید که افزایش سرمایه در شرکت‌های سهامی به معنی افزایش اسمی میزان سرمایه ثبت‌شده شرکت است. به عبارت ساده‌تر، افزایش سرمایه به معنی افزایش تعداد سهام منتشرشده توسط شرکت‌های در سهام است. در حال حاضر شرکت‌ها از روش‌های زیر می‌توانند برای افزایش سرمایه اقدام کنند:

  • افزایش سرمایه از آورده نقدی و مطالبات حال شده
  • افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا اندوخته
  • افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‏‌های شرکت
  • افزایش سرمایه از محل صرف سهام یا سلب حق تقدم

باید به این نکته توجه داشته باشید که بعد از فرآیند افزایش سرمایه به همان میزانی که افزایش سرمایه شکل گرفته به همان اندازه از ارزش قیمتی سهام کاسته خواهد شد و در عوض تعداد دارایی سهام سهام‌داران نیز بیشتر می‌شود. همین پروسه نقش خود را در نمودارهای تعدیل شده نمایش خواهد داد.

شکاف قیمت چیست؟

در صورتی که در برخی از نمودار‌های سهم‌ها مشاهده کرده باشید متوجه یک شکاف یا گپ قیمتی در نمودار می‌شوید که به آن شکاف قیمت نیز گفته می‌شود. در این گپ هیچ معامله‌ای انجام نشده است و به دلایل مختلف ممکن است این شکاف در نمودار بوجود بیاید. در این راستا ما انواع شکاف قیمتی داریم که در این بخش به آن اشاره خواهیم کرد:

  • شکاف قیمت بدلیل افزایش سرمایه در سهم

نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده چه تفاوتی دارند؟

  • شکاف قیمت به دلیل متوقف بودن طولانی وضعیت نماد

نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده چه تفاوتی دارند؟

  • شکاف قیمت به دلیل تقسیم سود نقدی شرکت

نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده چه تفاوتی دارند؟

نمودار تعدیل شده بهتر است یا نمودار تعدیل نشده؟

برای فهمیدن اینکه نمودار تعدیل شده یا نشده کدام بهتر است در ادامه با ما همراه باشید. همان‌طور که مشخص است تفاوت‌های زیادی بین این دو نمودار وجود دارد و در صورت تحلیل بر روی آن‌ها نتیجه‌های متفاوتی کسب خواهد شد. برای شروع پیشنهاد می‌کنیم که در گام اول یکی از این نمودارها را برای تحلیل انتخاب کنید. افرادی که از نمودارهای تعدیل نشده استفاده می‌کنند معتقدند که هر بار قیمت بعد از شکاف ایجاد شده به سمت سقف قیمتی قبلی حرکت کرده و سقف جدیدی را ایجاد می‌کند. در نمودار زیر مشاهده می‌کنید که در هر مرحله‌ای که شکاف قیمتی به وجود آمده است، سهم شکاف قیمتی بوجود آمده را پر خواهد کرد. زمانی که در این فرآیند سقف‌های قیمتی سهام نیز شکسته شوند شاهد رشد سهم در آینده خواهیم بود.

نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده چه تفاوتی دارند؟

 

همان‌طور که از نمودار بالا مشخص است، شکاف‌های متعددی بوجود آمده که بعد از شکاف‌های ایجاد شده به دلیل افزایش سرمایه، قیمت‌ها حالت رشد به خود گرفته و گپ بوجود آمده را به اصطلاح پر کرده‌اند. در این نمودار مشاهده می‌کنید که نقاط ورود و خروج به سهم با استفاده از تحلیل تکنیکال به راحتی قابل پیش‌بینی بوده و شما به عنوان یک سرمایه‌گذار قادر هستید با استفاده از این ابزار تصمیمت مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس اتخاذ کنید.

در این راستا افرادی که طرفدار نمودار تعدیل شده هستند با توجه به اصول تکنیکال که شاره دارد: همه چیز در قیمت سهم نهفته است و بر اساس روند حرکت می‌کند. بر اساس همین اصل عقیده دارند که شکاف‌هایی که به دلیل عرضه و تقاضا در بازار روی نمودار شکل نگرفته‌اند، نباید در نمودار سهم جایگاهی داشته باشند.

برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر از چه ابزارهایی استفاده کنیم؟

همان‌طور که تا این بخش از مقاله اشاره کردیم، تحلیل تکنیکال یکی از قدرتمندترین ابزارهای موجود در بازار بورس است که تحلیل‌گران با استفاده از آن و تکنیک‌های موجود در این زمینه دست به پیش‌بینی‌های مهمی در ارتباط با آیند نمودار سهم می‌زنند. در همین راستا خود تحلیل تکنیکال از ابزارها و عوامل بسیاری تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها به عنوان یک مسیر مناسب برای تحلیل سهم به شما می‌آید.

در این میان بهتر است که از تحلیل بنیادی هم غافل نشوید، بسیاری از فعالین بازار بورس علاوه بر تحلیل تکنیکال از نکات مهم در تحلیل بنیادی سهم هم استفاده می‌کنند و همین امر به تصمیمات و پیش‌بینی‌های آن‌ها قوت بیشتری می‌دهد. طی تجربه پیشنهاد می‌کنیم برای تحلیل در حوزه تکنیکال از نمودارهای تعدیل شده استفاده نمایید تا اطلاعات به شکل دقیق‌تری در اختیار شما گذاشته شود و با این امر می‌توانید به نتایج مطمئن‌تری دست پیدا کنید.

 

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به تعریف نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده سهم در حوزه تحلیل تکنیکال بپردازیم و در بخش‌های بعدی به تفاوت آن‌ها و عقیده‌های رایج طرفداران این نمودارها پرداختیم. نمودارهای تعدیل شده مشکل یا مسئله‌ای در روند استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند خطوط روندی, چنگال اندورز, سیستم تحلیل امواج الیوت, سیستم ایچموکو, اندیکاتورها و اسیلاتورها ایجاد نمی‌کند. پس با این تفاسیر بهتر است که در تحلیل‌هایی که انجام می‌دهید از نمودارهای تعدیل شده استفاده کنید و از  مودارهای تعدیل نشده برای بررسی سقف‌های تاریخی و حساسیت‌های قیمت در طول زمان استفاده نماییم.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code